יום שבת, 15 בספטמבר 2018

חשבון נפש

לקראת יום הכיפורים ובאופן כללי במחשבות על חגי תשרי ותחילת השנה.
חשבתי על הטקסטים השונים שיש לנו בעיסוק ביום כיפור, ישנם טקסטים
המדברים על כפרות, ישנם טקסטים המדברים על היום עצמו ומנהגיו השונים.

בשנה שעברה בעודי עובד על הספר שלי, החלטתי לכתוב נגזרת מתוך הספר,
סיפור קצר, המתאר חשבון נפש של ילד אחד, חשבון נפש אשר לא מדבר על יום
הכיפורים עצמו אלא על המשמעות האישית, הרגשית שלו אל מול העולם.
על חשבון נפש שהוא מתמודד עימו בעצמו, אל מול הסביבה שלו.



אין צורך להכביר במילים ופשוט לקרוא את הטקסט.

מהלך השיעורים:

1. קריאת הטקסט- לתת כל ילד וילדה לקרוא מול כולם פסקה מן הטקסט
    על מנת לעבוד על קריאה עצמית וקולית. 
2. דיון- לאחר כל פסקה, מומלץ לכתוב על הלוח את המושגים השונים
אשר עולים בקריאה: הצגת הדמויות, שיח על הקונפליקט המשתנה, מסר גלוי
 ומסר סמוי.
3. תיהלוך טקסט- לשאול עם הילדים על מילים לא ברורות ולפענחן על הלוח, 
   ליצור חיבורים לנושאים אשר נלמדו על ידכם. 
4. דיון רגשי על הטקסט- מה הרגשתם? מה חוויתם? האם שמעתם או ראיתם
ילדים בסיטואציה שכזאת?
5. מעבר למשימות השונות- משימה כתיבה רגשית ורפלקסיבית, משימת כתיבה שאלות
  וחיזוק מיומנות זו, משימת סיכום כתיבת התהליך אשר עבר הגיבור ומשימה יצירתית
אשר דורשת חשיבה מעמיקה.

ניתן להוסיף: משימת אפיון דמות, כתיבת המשך לסיפור וכו'. 


הטקסט מותאם לשכבות גיל: ה'-ו'. מי שחושבת שזה יכול להתאים לגילאים אחרים
ניתן לעשות זאת באחריותכם.
הסיפור מבוסס על סיפורים אמיתיים של ילדים שונים.

אשמח לשמוע מכם בתגובה פרטית או בבלוג על מהלך השיעור בכיתתכם/ן.

הטקסט:


חודש מוצלח לכולנו, אנשי חינוך בישראל ושתהיה שנה מלאה באור, בעשייה ובתחושה חיובית. 

2 תגובות:

  1. לימדתי את הסיפור בכיתה ו
    התלמידים היו מרותקים,הגיבו,התחברו לסיטואציות מתוכו. היה מרתק ומלמד🎆

    השבמחק
  2. מקסים!
    אפשר לשנות גם ללא קשר ליום כיפור, מה אתה מציע שיהיה רלוונטי למהלך השנה ?

    השבמחק