יום שבת, 24 בנובמבר 2018

מיומנויות למידה

אחד מן הדברים החשובים ביותר שיש לנו להציע כמורים ומורות במערכת החינוך הם הענקת מיומנויות למידה לתלמידים ולתלמידות. בעבר, טענו כי מורים מעניקים ידע, מצבור של תכנים מנושאי לימוד שונים, אך כיום המצב הוא שונה.
מטרתנו היא להעניק לתלמידים מיומנויות עבודה ללמידה משמעותית אשר תקדם אותם ואותן בעתיד. 

מיומנויות למידה הן אוסף של כישורים או יכולות נרכשות המאפשרים לבצע פעולות המובילות ללמידה יעילה מבחינת משאבי זמן ואנרגיה. הפעולות הנ"ל מובילות לרכישת ידע, לפיתוח מיומנויות ולהצלחה הן בהישגים והן בתחושה האישית בסביבה הלימודית. לחלק מאיתנו יש צורך להתלהב מתוכן מסוים, טקסט או רעיון מגניב לפעילות- אך מה שבאמת צריך לחשוב עליו הוא המיומנות, מה אנו רוצים להעניק לתלמידים על מנת שהם ידעו איזו פעולה הם מבצעים, לאיזו מטרה ומה הם משיגים מתוך זה. 

השנה אני פועל כמדריך בבתי ספר מטעם משרד החינוך, יוצא לי לצפות במורים ובמורות, לעבוד איתם בשיתוף פעולה על מנת לקדם את הלמידה ואני רואה אנשים מדהימים וכוחות פעולה ייחודיים שזה פשוט גורם לי לרצות ליצור שינוי מהותי בדרך ובעשייה. בנימה אישית, כיף לי לעבוד עימם ועימן וליצור יחד משמעות בעבודה הקשה שלנו.

אוכל להמשיך ולהכביר במילים על מיומנויות הלמידה אך אשמח לעשות זאת בצורה של המלצות אישיות במספר היבטים בלמידה בכיתה:

הצעה א'

השאירו חלק מן הלוח (לרבע ממנו), מקום בו תוכלו לכתוב מיומנויות אשר מתבצעות במהלך השיעור. לדוגמה: 

 אם הנכם עובדים על טקסט, מקיימים קריאה עם הלוח, טרום קריאה, סימון מילים לא מובנות, מציאת הקשר, פירוש ועוד. כתבו את הפעולות הנ"ל על החלק הזה של הלוח. דוגמה נוספת: עבדתם על טקסט, התחלתם לענות על השאלות, כתבו את המיומנויות השונות הנעשות בתהליך זה, כמו: חזרה לטקסט, סימון מילות שאלה והוראה, כתיבת תשובה מלאה וכו'. פעולות אלו מגדירות לתלמידים ולתלמידות את דרכי הפעולה שלהם, ממחישות אותן ומחזקות את ההבנה.




הצעה ב

בחרתם נושא, תוכן מסוים שנראה לכם היא מתאים לכיתה שלכם/ן, חשבו על המיומנות בה אתם רוצים לעסוק באותה מידה בה התלהבתם מן הנושא. לדוגמה: בחרתי להציג סרטון על יצחק רבין בחודש שעבר, סרטון המציג את פועלו ואת התהפוכות בחייו המקצועיים, יכולנו לצפות בסרטון ולענות על שאלות. אך היה לי צורך להסביר לתלמידים ולתלמידות, כי סרטון הוא טקסט בפני עצמו וכי ניתן לאתר מידע באמצעותו. צפינו בסרטון ובחלק מזמן הצפייה ביקשתי מהם לאתר מידע בצורה מושגית או דרך שמות של אירועים היסטוריים. חילקנו את זה כך: לכתוב על שמות של אישים מפורסמים, שמות של מוסדות ארגוניים (כמו צה"ל, ההגנה וכו'), או שמות של אירועים היסטוריים המוצגים בסרטון. כך פיענחנו את הטקסט הויזאולי, הסרטון, עבדנו על מיומנות איתור המידע ולאחר מכן הילדים בחרו שלושה מושגים וחקרו עליהם. כל זאת מתוך פעילות של צפייה בסרטון. 


הצעה ג

צרו לכם מאגר מיומנויות שיהיה תמיד לצדכם בכל רגע אפשרי, על מנת שתוכלו להכין מראש מיומנויות ספציפית או מספר מיומנויות שתוכלו לעבוד עליהן במהלך יחידת לימוד, טקסט ועוד. חשוב מאוד להגדיר את המטרות באמצעות אותן מיומנויות וכמובן מומלץ לכתוב אותן על הלוח או לבקש מהילדים בשלב מתקדם להגדיר את המיומנות עליהם עבדתן. 
המטרה: לגרום לילדים להגדיר את המיומנות בעצמם/ן. 



אשמח אם תוכלו ללחוץ על הקישור הבא ולכתוב דוגמאות לשיעורים אשר יצרתם/ן ועל אילו מיומנויות עבדתן על מנת שאוכל לפרסם את ההצעות שלכן בפוסט הבא:


אשמח לשיתוף פעולה על מנת לשתף את היכולות של כולנו, כמורים ומורות אשר מעוניינים לשתף, לקדם ולעזור לאחרים. 


מאחל לכולנו המשך עבודה מדהימה במערכת, הצלחה והמשך שיתופיות ותמיכה בקבוצות השונות ובכלל.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה