יום שלישי, 27 בפברואר 2018

להטביע חותם: גרסת התלמידים

השנה התבשרנו כי הנושא השנתי שלנו הוא "הטבעת חותם", בנוסף
לנושא השנתי של "70 שנה בישראל". בסוף הקיץ ובתחילת השנה,
נברתי וחשבתי מה כדאי לעשות, מה הטביע עליי חותם, מה השפיע עליי
ומה יכול להשפיע על תלמידיי.

בין החיפושים הכנתי שיעור ראשוני "דמויות מטביעות חותם", חשבתי
על אילו דמויות השפיעו עליי במשך השנים ואילו דמויות משפיעות
על התלמידים בתקופה שלהם.

השיעור התחיל, התחלתי בדיון של הטבעת חותם, מהו הנושא, מה זה
אומר "להטביע חותם", התחלנו לפרק את צירוף המילים לחלקים
ומשם יצאנו למסע של דמויות אשר השפיעו. התלמידים קיבלו
דוגמאות שונות של דמויות אשר השפיעו עליי במשך השנים.



החלק השני של הפתיחה: התלמידים נתבקשו לבחור דמות אשר השפיעה
עליהם או שלדעתם הטביעה חותם בעולם ויצאו לחקור עליה במגוון היבטים
ועל פי מאפיינים שונים. חלק בחרו בסטיב ג'ובס, מרילין מונרו, רוזה פרקס, 
מסי ועוד. ניכר כי יש גיוון בתחומי העניין שלהם, חלקם הלכו על ההיבט
ההיסטורי וחלקם על ההווה, על מה שמטביע חותם כיום בעולם.

הבנתי שמדמויות מטביעות חותם לא תצא תכנית שנתית, זה לא מספיק. החלטתי
שכדי לצאת למסע כמו שצריך אני צריך את ה- תלמידים.
יצאתי בהצהרה כי התלמידים יבחרו את הנושאים השונים, כל ילד/ה יוכלו לבחור
נושא/דמות אשר מעניינת אותם וכי הם רוצים להציג שיעור בנושא, או שאני
אחקור ואציג את הנושא בשיעור. הבחירות היו מעניינות: כדורגל, משחקי מחשב, שיאי גינס,
ג'סטין ביבר, אגרוף ועוד.
ניכר כי הילדים בחרו משהו מעולמם, משהו שהם עוסקים בו ויצאנו למסע.

בשיעורים הראשונים הצגתי שיעור על להקת "Twenty One  Pilots', להקת רוק
שהילדים אוהבים ואף אני. יצאנו לשיעור שפה ובחירה והכל על פי חומרים של הלהקה:
קראנו טקסט על הלהקה, שאלנו שאלות, ניתחנו קליפים ושירים מתורגמים, הכל דרך
משימות מתוקשבות ומגוונות. את הרפלקציה על השיעור התלמידים עשו דרך פאדלט.











השיעור השני, היה בנושא "מרטין לותר קינג", היה לי חשוב להציג כיצד מרטין לותר קינג הבן,
השפיע על העולם בדרך כה מיוחדת ושונה מהיום, כיצד היה נראה העולם בזמנו, במיוחד בארה"ב.
יצאנו למסע של טקסט, סרטים וכרזות בנושא.

בשיעורים הבאים,, התלמידים השתלטו, יזמו והכינו שיעורים בנושאים רבים ומגוונים. את ההדגמה
האישית, אני עשיתי בשיעורים הראשונים ומאז התלמידים מציגים שיעורים, דרך מצגת, פעילויות,
משימות ועוד.

אילו שיעורים היו?
מיתולוגיה, כדורסל נשים והדגמה בלייב של כדורסלנית הנשים הטובה בארץ, אורנה אוסטפלד, רוזה
פרקס, השפעת הג'אנק פוד, שיטת הלחימה MMA, תופעת הסליים, ג'ון פ. קנדי ועוד.

התלמידים יצרו את השיעורים, שלחו לי אותם להערות, הארות ושינויים. יצרו פעילות משמעותית בנושא,
השתמשו במגוון חומרים מתוקשבים: שירים, סרטונים ואפליקציות שונות- ובעיקר עמדו מול הכיתה, הציגו
מכלול שלם של מיומנויות שקשה לנו להשיג דרך הספרים ובשיעורים "רגילים".

מן הנושאים השונים אני מרגיש שלמדתי רבות, הן בתוכן והן ביצירה, בעשייה ובחשיבה הייחודית של כל אחד ואחת..
ממליץ לכם ולכן בחום, לתת לילדים ללמוד מכם להכין שיעורים, לתת להם להכין את השיעורים, לעבור תהליך,
לשבת איתם ולקדם איתם עד לרגע המשמעותי- ההצגה מול הכיתה.

אם נסכם את המטרות העיקריות: אלמנטים של בחירה, יצירה, הגדרת נושא, חיפוש אחר חומרים, התאמה, חשיבה יצירתית, הכנת שיעור ופעילות, עמידה מול קהל, שאילת שאלות, כתיבה, הגהה ועוד.




2 תגובות: