יום שני, 12 בדצמבר 2016

חומת ברלין

אחד הנושאים האהובים עליי בעולם הוא היסטוריה. בתור ילד ונער תמיד אהבתי לקרוא ולחקור
אחרי ההיסטוריה, ללמוד על האירועים שהיו בעבר, להבין אותם ולראות כיצד הם 
מתחברים להווה שלנו. אחר מהאירועים ההיסטוריים האהובים עליי- חומת ברלין.

כל העניין סביב חומת ברלין החל מגיל צעיר, ניסיתי להבין למה הייתה חומה? למה
היה צריך להפריד בין האנשים? היה לזה גם קשר לעניינים משפחתיים, סבתי ואחותה
לא נפגשו שנים ארוכות בגלל המשטר הסובייטי/קומוניסטי וכו'. 

לצערנו, היסטוריה נלמדת רק בכיתות ו', לכן בכיתות ה' אני מוצא את עצמי מחפש
אחר השילוב בין המקצועות השונים לבין היסטוריה- כי זה בדמי. 
החיבור לחומת ברלין התחזק כשצפיתי בסרטים כמו "להתראות לנין", "חיים של אחרים"
ועוד. הבנתי שהנושא קרוב לליבי ואני צריך לחבר אותו לשאר החלקים בעולמי.

החלטתי לעשות משהו עם הנושא הזה בכיתה ויצאתי לדרך.
סגרתי את דלת הכיתה, הקמתי חומה משולחנות, כל ילד/ה קיבלו קלף, עליו כתוב 
"תושב/ת מזרח גרמניה או מערב גרמניה". צפינו בסרטון נפלא של התכנית, 
"חדשות מהעבר", של החינוכית ולמדנו על חומת ברלין. הילדים התחלקו למזרח ומערב, על פי
הקלפים שהם קיבלו ומשם החלו ההוראות- על פי המשטר, מסדרים במזרח, מסיבות
במערב, סדר ומשמעת במזרח, חופש במערב וכו'. מי שניסה לברוח מן החומה, נשלח
למאסר אשר נמצא באמצע הכיתה, ניתן היה לראות את התגובות השונות של 
התלמידים ומה שהפתיע היה רצונם של חלקם להישאר במזרח, כי יש סדר, 
יש מסגרת מסוימת. 











לאחר נפילת החומה, המשכנו ללמידה היסטורית על הנושא: הגורמים להקמת החומה, ההקשר לאחר 
מלחמת העולם השנייה, הסיפורים בין החומות וכמובן הסוף המרגש- נפילת חומת ברלין. צפינו
בקטעים אשר צולמו בשידור חי מאותה תקופה ולסיום- צפינו בקליפ של להקת הסקורפיונס, 
"Winds of Change" ודיברנו על משמעות השיר באותה תקופה.  














כדי לקשר את הנושא המיוחד לתכנית הלימודים, הוספנו הקשר של טיעון, אשר נלמד בכיתה ה'.
התלמידים נתבקשו לכתוב פסקת טיעון בנושא הבא: "ממשלת גרמניה החליטה להחזיר את חומת
ברלין, במטרה להחזיר את המורשת הגרמנית המסורתית אשר נעלמה". הביעו את דעתכם בנושא.
הילדים נשלחו לחקור בשנית על הנושא, לחפש בגוגל אחר מילות החיפוש הבאות: "חומת ברלין", 
"גרמניה המזרחית" ו"גרמניה המערבית". לחקור מעט לאחר כל המידע שהועבר בשיעורים 
וליישם הכל בפסקת הטיעון שהוצגה.

הילדים הציגו טיעונים מעניינים ביותר, בעד ונגד, בהקשר של משפחות, עבודה, מחייה ורצון
לזכויות וחופש. החיבור בין הפעילות, ללמידה הפרונטלית, ללמידה העצמאית וליישום הטיעון,
הציג תהליך שלם של למידה אחרת, שגרמה להנאה מכל הכיוונים.
לפעמים תכניות הלימודים מעט מקשות עלינו או סוגרות עלינו באופן יצירתי, לכן נחמד לחבר
בין הנושאים האהובים עליי לבין היעדים הלימודיים וליהנות מכל האספקטים השונים.

שלבי הפעילות:
1. חלוקת קלפים - להראות סקרנות ראשונית בכיתה.
2. צפייה ב"חדשות מהעבר" חומת ברלין, עם הסברים מלווים ומתווכים.
3. התחלת פעילות, חלוקת הכיתה למזרח ומערב, מתן הוראות שונות בהתאמה
    למשטר ומה שנלמד בסרטון. 
4. החלפה בין הילדים, בין המזרח למערב, על מנת לתת טעימה משני צידי החומה. 
5. הסבר תיאורטי וכתיבה של פסקה או שתיים בנושא חומת ברלין, על מנת
   לסדר את האירועים, המשמעות במחברת (לילדים שזקוקים לתיווך במחברת).
6. הצגת פסקת טיעון בנושא "חומת ברלין 2017", על פי מה שכתוב בפוסט למעלה.
    הילדים חוקרים בגוגל על הנושא, כותבים את פסקת הטיעון לאחר הלמידה בכיתה 
    והחקר. 
7. מקנחים בשיר של להקת "הסקורפיונס" , Winds of Change, מציגים את הטיעונים
    ובזה חותמים את פרויקט "חומת ברלין".
8. לקינוח נוסף: ניתן ליצור כרזות או ציורים בעקבות הלמידה וליצור לוח חומת ברלין.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה