יום שבת, 2 בדצמבר 2017

פלא- מסע לעולם הספר

הגענו בדיוק לתקופה המומלצת לעבודה בכיתה על ספרים. לצאת לעולם הספר,
להכיר דמויות חדשות, סיפורים חדשים, קונפליקטים מעניינים ופתרונות מעניינים
בעולם הכתיבה הכה ייחודי שעדיין מהווה חלק משמעותי בעולמנו.

קריאת ספרים, הינה אחת הבעיות המשמעותיות שקיימת אצל רוב הילדים בתקופה הזאת.
רוב הילדים מחוברים אל המסכים ורק קומץ קטן מהם יושב, קורא ספרים ונהנה מהם
כפי שחלקנו היינו עושים זאת בעבר.

בחלק גדול מבתי הספר מקבלים רשימת ספרים מומלצת על ידי משרד החינוך ומצעד הספרים,
יושבים וחושבים איזה ספר יתאים לכל שכבת גיל ויוצאים אל הדרך. קריאה מונחית בכיתה,
קריאה בבית, יוצרים מספר משימות ולבסוף איזה תוצר.
כך לפחות זה נעשה בחלק גדול מבתי הספר וזה בסדר גמור- אך אפשר לעשות זאת אחרת.

מסע לעולם הספר

פרויקט זה מעניק ללומד במאה ה-21, אפשרויות רבות ומגוונות להתחבר אל העולם הספרים,
לראות את עולם הספרים כדבר חיובי, מעניין, אטרקטיבי ומתאים לגילאים שלהם.
הרשימות אשר מתפרסמות על ידי משרד החינוך, הינן טובות אך לא מספיק מגוונות או
חדשניות בהתאם לתוכן הספרים המותאם לגילאים.

במשך כמה שנים מצאתי את עצמי מחפש אחר ספרים ייחודיים, בעלי נושאים מרתקים, דמויות
מיוחדות אשר מתאימות גם לנושאים השונים של תכנית הלימודים: למשל, בכיתה ו', מרטין לותר קינג
והספר "מרטין"', מאת תמר ורטה זהבי.

כיצד עובד הפרויקט?

שלב ראשון:
מפרסמים ותולים בכיתה רשימת ספרים אשר משולבת עם ספרים מרשימת משרד החינוך וחקר
עצמי שלכם לספרים שונים ומגוונים.

שלב שני:
 כל ילד וילדה בוחרים ספר מתוך הרשימה, מי שרוצה לבקש אחר ספר אחר, מביא אותו לכיתה
והמורים מאשרים זאת בהתאם לשפה, אורך הספר וכו'.

שלב שלישי: יוצאים לדרך!
פותחים מחברת מיוחדת אשר נקראת "מסע לעולם הספר", ניתן לעשות זאת גם כמחברת דיגיטלית בגוגל, 365
ועוד. במחברת זאת הילדים מקבלים משימות מתוך הקובץ המצורף מסע לעולם הספר, הם יתחילו לנוע בהתאם
להנחיות המורה, בזמן הכיתה, יענו על משימות הכתובות בקובץ  + משימות אשר יינתנו על ידי המורים
בהקשר יצירתי.
לדוגמה: משימה אשר גורמת לילדים לכתוב קטע מן הסיפור, כפי שהוא כתוב אך בתוספת הכנסת דמותם אל
תוך העולם הספר. למשל: "בספר פלא, פתאום בביקור הראשון של אוגי בבית הספר, מצטרף ליאור, ילד
עם משקפיים, רואה את אוגי ומחייך אליו."

משימות יצירתיות הינן מבורכות, מאתגרות ומעניינות את התלמידים.

שלב רביעי: 
לאחר שהתלמידים סיימו לקרוא את הספר, הם בודקים כי הם ביצעו את כל המשימות המופיעות
בדף המצורף, את כל המשימות היצירתיות ומתחילים לעבוד על המצגת/סרט בכיתה. כל ילד וילדה
יכולים להכין מצגת המפרטת בדיוק מה צריך להופיע וכמובן להוסיף יצירתיות למצגת ולפרזנטציה. בנוסף
במקום מצגת ניתן להכין סרט אשר מכיל את כל המידע שנתבקשו להציג במצגת אך באופן יצירתי של סרט
אשר מתאים לרוח הספר. יש לי מספר תלמידים שעשו זאת בצורה נפלאה!

שלב חמישי: שלב ההצגה!
כל תלמיד או תלמידה בתורם יציגו את הפרזנטציה בין אם זה סרט או מצגת. כל תלמיד יקבל בסופו משוב
חיובי מהתלמידים ובנוסף הערה בונה (לאחר שנעשתה עבודה בכיתה על נושא זה) על הפרזנטציה. המורה
יחלק דף מחוון מסע לעולם הספר, בו תיכתב הערכה מלאה על פי דרגות, הערות מילוליות על פי כל
האלמנטים השונים אשר נתבקשו התלמידים מתוכן, אסתטיקה ועד למקוריות.

שלב שישי: תוצרים
כיתה אשר תרצה להוסיף תוצר פיזי (קומיקס, דגם, משחק ועוד) עושים זאת וכל המידע מופיע בדף המצורף
וההערכה בדף המחוון.

תוצאת תמונה עבור פעם היינו משפחה

לסיכום, מה היה לנו?
שלב א'+ב': בחירת ספר לכל תלמיד מתוך רשימה מגוונת.
שלב ג': יוצאים לדרך, מסע לעולם הספר: קריאת הספר, כתיבת משימות יצירתיות עפ"י הדף.
שלב ד': בדיקת המשימות והכנת הפרזנטציה (סרט או מצגת), ביצוע בזמן הכיתה.
שלב ה': שלב ההצגה, המחוון והמשוב.

המלצה לספרים שונים המתאימים לכיתות ה'-ו':
פעם היינו משפחה, פלא, אוגי ואני, מרטין, המכשפה מרחוב מלצ'ט, דפי תמר, אליפים, מבצע מנהטן, אני אתגבר, 
רק שלא יגיע את המילה הזאת, גיבור או פרא, אח בוגר, נעלי קולנוע/תיאטרון/בלט, בלב הגבעה המסתורית ועוד. 


על פי סטטיסטיקה, חלק גדול מן הילדים מוצא את עצמו קורא יותר ספרים כשיש אלמנט בחירה, כשמתקיים גיוון,
כרואים את חבריהם מציגים ספרים בגאווה.

ערכים לעבודה על הפרויקט: חקר, קריאה, כתיבה, הבעה בעל פה, הבעה מול קהל, תקשוב, יצירתיות, מחשבה,
עבודה עצמית ועוד.

לסיום, ארצה לשתף את חוויתי מהפרויקט ומהספר והסרט "פלא":
בפרויקט זה יצא לי להכיר ספרים שלא הכרתי, הגעתי לכיתה עם ספרים מהספרייה העירונית, הצגתי אותם לילדים, הם התעניינו, חשו את הספרים וניסו לראות מה מתאים לכל אחד מהם. החשיפה הינה חשובה מאוד ולא רק מתוך רשימה.
בנוסף, יצא לי לקרוא בשנים האחרונות את הספר "פלא", מספר פעמים וכל פעם התרגשתי מחדש. לאחר הצפייה יצא
לי לראות זאת באופן ויזואלי, השימוש בעולם מדיה אחר חוץ מהספר משמש חשיפה רבה לעולם הספרים.
ממליץ לכולכם לצפות בסרט ואף לקרוא את הספר, יש בו כל כך הרבה התאמה וייחודיות לעולם הילדים, המורים, ההורים ובני אדם.


לסיום,
התחילו את מסעכם עם הפרויקט, בכל דרך שתרצו, תשאבו השראה וצרו פרויקט משלכם.
הכי חשוב: אלמנט הבחירה ויצירתיות.

טריילר לסרט פלא





תגובה 1: