יום שבת, 15 באוקטובר 2016

הטיעון שלי

מדי יום בבית הספר אנו מוצאים את עצמנו מתמודדים אל מול דברים שלפעמים אף גדולים מאיתנו או עלינו. הרצון שלי הוא לגרום לתלמידים להיות אנשים טובים יותר, להאמין בעצמם ולאפשר להם לדעת, לרצות ולשנות. התמימות שלי לפעמים מטעה אותי, כי באמת ובתמים אני מאמין או לפחות משתדל להאמין שכל ילד יכול לעשות שינוי, כל ילד יכול להצליח ואף יכול לרצות לעשות משהו משמעותי בחייו.

אחד מן הנושאים החשובים ביותר, לפחות בכיתות הגבוהות- פסקת טיעון. מתחילת כיתה ה', אני מוצא את עצמי מתחיל ללמד, לגעת בנושא הזה, הילדים בהתחלה מתייחסים אליו כנושא לימודי ותו לא, אך כאן הטעות שלהם. נושא הטיעון הינו אולי הנושא המשמעותי ביותר שהם ילמדו בבית הספר, הוא נוגע בכל היבט אפשרי בחיים. אנחנו תמיד נצטרך לטעון, בין אם מול ההורים שלנו, מקומות העבודה שלנו ולפעמים גם נחפש את הטיעונים לחיינו.

אתם מכירים את זה שאתם עומדים מול התלמידים שלכם ומנסים לשכנע אותם לעשות משהו אבל זה לא תמיד עובד. אני מוצא את עצמי עומד מולם ובשיא ההתלהבות מנסה לשכנע אותם לשנות, ליזום, להיות בני אדם משפיעים בעולם הזה. אך אני לא תמיד מצליח, כי זה לא קל, תחשבו עלינו בתור ילדים, תמיד מצאנו את הרגעים להתנגד או למרוד.  ניסיתי למצוא פתרונות שונים, אחרים כיצד ללמד טיעון, כבר אתקן את עצמי ואומר שזה לא רק ללמד טיעון, אלא ללמד דרך חיים, ללמד משמעות.

כל הנושאים הראשונים שלימדתי בהקשר של טיעון נגעו בנקודות השונות בחייהם של הילדים: התחלתי עם נושא העצמאות שלהם אל מול ההורים, פגיעה בזכויותיהם, אמנים ולהקות שהם אוהבים שניתן למנוע מהם להאזין ועוד נושאים שמתחברים לעולמם. כבר מעצם הנושאים הללו נראתה התלהבות להביע דעה, להתנגד, אבל בדרך אחרת- כי לא נתתי להם אחרת. הסברתי להם שצריך לשכנע, אם הם רוצים לשנות משהו בעולם, הם חייבים לשכנע מישהו דרך הטיעון שלהם.

כל המורים יודעים שאפשר ללמד את תבנית כתיבת טיעון, לבחור מספר נושאים ולסמן וי- הנה הילדים יודעים כיצד לכתוב פסקת טיעון אבל גם אפשר ללכת בדרך אחרת (כל אחד בוחר את הדרך שלו). למדתי בדרך הקשה שחייבים להיות יצירתיים ולמדנו דרך השלבים הבאים:

1. לימדתי כיצד נראה טיעון, איך כותבים, באילו מילים כדאי להשתמש וישר קפצנו למים אל הנושאים שמעניינים את הילדים (כפי שנכתבו מעל).
2. התאמנו על כתיבת טיעון, הצגנו אותם במקרן, ילדים תיקנו וראו איך זה אמור להיות.
3. התאמנו על טיעונים, על כתיבת נימוקים אשר באמת יכולים להשפיע- סוג של תחרות נימוקים (דיבייט סטייל)
4. אחד היישומים הכי חשובים והמהנים שהלהיבו אותי היה- פסקת טיעון בווידאו, חילקנו את הילדים לקבוצות, כל קבוצה קיבלה נושא מסוים והצטרכה להכין וידאו אשר מציג את טיעוניה, לא באופן מילולי אלא כסרט. הנושא, הנימוקים, הדוגמאות מוצגים שם כעלילה, כמו בסרט, באופן ויזואלי.

התוצרים היו נפלאים, גם הילדים הצטרכו לכתוב פסקת טיעון (שלב הכנה) ביחד כקבוצה, לבחור את הנימוקים אשר יתאימו לסרט, לצלם אותו ואף הצגנו את כל הסרטונים בכיתה. הייתה התלהבות מן התוצרים, מן הלמידה ובעיקר הילדים הרגישו שהם יצרו משהו אחר ולא רק עוד כתיבת מטלה.

זה לא פשוט לעשות את הפרויקטים הללו, יש הרבה עבודה, צריך הרבה סבלנות ואולי הדבר הכי משמעותי- צריך לרתום אותם לעשייה, שזה הדבר אולי הכי קשה בעולם- אך גם הכי מתגמל.

כל שנחבר את נושאי הלימוד לנושאים שמעניינים את התלמידים- כך כולם ירוויחו ויגיעו למקומות הטובים ביותר.

מומלץ לראות את הסרטון על דיבייט, טיעונים- את האמת הסרטון עצמו נראה כמו פסקת טיעון ליתרונות הטיעון והדיבייט.



תגובה 1: